در این درس یاد می‌گیریم که چطور با استفاده از امکان جست‌وجو و جایگزینی در ورد، فاصله‌گذاری عبارت‌ها را قبل از شروع ویراستاری به‌طور یکجا اصلاح کنیم.

دیدگاه‌ها

برای ثبت نظر لطفاً وارد حساب کاربری‌تان شوید.
ببخشید توی بخش حذف فاصله‌های اضافه، وقتی ما دو اسپیس می‌زنیم که تبدیل کنه به یه اسپیس، چطور می‌گید سه اسپیس رو هم تبدیل می‌کنه به دوتا و بعد یکی؟ قتی من توی بخش فایند، می‌زنم دو اسپیس، چه جوری سه تا رو هم می‌گیره؟؟؟؟

۱. سه تا فاصله داریم.
۲.دو فاصله را تبدیل می‌کنیم به یک فاصله: دو فاصله باقی می‌ماند.
۳. دو فاصله را تبدیل می‌کنیم به یک فاصله: یک فاصله باقی می‌ماند.

با تکرار دستور، چند فاصله تبدیل می‌شود به یک فاصله.

سلام وقت به‌خیر. ببخشید توی بخش جایگزینی نیم‌فاصله‌های غیر استاندارد نمی‌شد به‌جای اون پ‌ها ما همون zwnj رو انتخاب کنیم؟

در نسخه‌های جدیدِ ورد ظاهراً درست عمل می‌کنه.
ولی راه مطمئن همون استفاده از پپپ هست.

من یک ویدیوی آموزشی دیدم برای جایگزین کردن فاصله های اضافی این دستور رو داد . در قسمت find نوشت ^w و در قسمت replace یک فاصله درج کرد . اینجوری دیگه لازم هم نیست چند بار دستور رو اجرا کنیم تا بیشتر از دو فاصله ها هم اصلاح بشوند و همه یکجا اصلاح میشه . من رو یه فایل کوچک تست کردم جواب داد . اما نمی دونم همیشه میشه ازش استفاده کرد یا نه؟ (اول علامت توان بعد w باید تایپ بشه)

بله، روش‌های مختلفی وجود داره برای رسیدن به این اهداف.
چیزی که ما ازش مطمئن هستیم همونیه که در ویدئو گفتم.

من تو بخش جایگزین کردن نیم‌فاصله، نیم فاصله رو که می زنم تو اون قسمت چیزی تایپ نمیشه ولی وقتی دکمه جایگزین کن رو می‌زنم ، نیم فاصله رو جایگزین
می‌کنه تو متن. نیازی هست دوباره پپپ رو استفاده کنم؟

در نسخه‌های جدیدِ ورد ظاهراً درست عمل می‌کنه.
ولی راه مطمئن همون استفاده از پپپ هست.

سلام خسته‌نباشید؛من وقتی use wildcards رو می‌زنم گزینه برای اصلاح (می) های اول یا آخر جمله و کلا اون پنجره‌ای که شما آوردید نمیاره؛ چه کار کنم؟

دقیقاً طبق ویدئو
ابتدا Use wildcards رو بزنید
بعد، دکمۀ Special رو
و بعد Beginning of Word رو.
خواهید دید که علامت < قبل از «می» درج می‌شه.

اگه حل نشد، دقیق‌تر بگید و اسکرین‌شات پیوست کنید.

سلام وقت شما بخیر
در متن من نیم‌فاصلهٔ غیر استاندارد مربع تو خالی وجود دارد برای شناسایی و تغییر آن از چه کاراکتر ویژه‌ای باید استفاده کنم

Responsive image
سلام به شما

در پنجرۀ ریپلیس:

۱.
فایندوات: نیم‌فاصلۀ سالم
ریپلیس‌ویت: پپپ{نیم‌فاصلۀ سالم}پپپ

۲.
حذف «پپپ»ها

درود و خسته نباشید
برای اعمال نیم فاصله مطلوب در قسمت replace چرا به‌جای قرار دادن نیم‌فاصله میان کاراکترهای نامفهوم و بعد حذف اون‌ها یکباره از خود ZWNJ در قسمت special استفاده نکنیم؟
ظاهرا که به درستی هم نیم‌فاصله مطلوب رو اعمال میکنه

درود بر شما

در نسخه‌های قدیمی‌ترِ ورد، ZWNJ به‌تنهایی درست اعمال نمی‌شد.
در نسخه‌های جدیدتر درست اعمال می‌شه.

راهکار پیشنهادی ما در همۀ نسخه‌ها درست عمل می‌کنه و مطمئن‌تره.
در مسائل دیگه‌ای ازجمله اصلاح یکجای گیومه‌ها هم کاربرد داره.

دقیقا. موقع اصلاحِ یکجای علامت نقل قول انگلیسی (quotation mark) به فارسی (گیومه)، اگر گیومه را میان کاراکترهای نامفهوم قرار ندهیم وُرد quotation mark انگلیسی را با گیومه‌های فرعی فارسی جایگزین می‌کند.
اگر به جای استفاده از use wildcards و Beginning/End of word فقط از راه درج space در ابتدا یا انتهای واژه کلمه مدنظر را از قبل یا بعدش جدا کنیم، راه مطمئنی برای درج نیم‌فاصله مطلوب است؟ به نظر درست عمل می‌کند.

سؤال رو متوجه نشدم.

مثلا هنگام ایجاد نیم‌فاصله بین میِ فعل مضارع و بن و شناسه بعد از آن باید قبل از می با استفاده از use wildcards و Beginning of word به ورد نشان دهیم که می را از واژه قبلش جدا کند. همین کار با درج space در ابتدای می هم امکان‌پذیر است. در اصلاحات دیگری هم لازم است ابتدا یا انتهای واژه را ببندیم. درج space در ابتدا یا انتهای واژه به جای استفاده از use wildcards برای همه اصلاحاتِ این‌چنینی تعمیم‌پذیر است؟

خیر. در حالتی که «می» ابتدای پاراگراف قرار گرفته، این دستور درست عمل نمی‌کنه.

بسیار عالی و کاربردی .اصلاح نیم فاصله ها بسیار وقت گبر است با این ترفندها خیلی کار تسریع میشود . شکر

بسیار عالی و کاربردی.
خیلی ممنونم

سلام.
روی متن تمرینی نیم‌فاصله‌های غیر‌استاندارد را با ببب‌ببب جایگزین کردم. برای حذف ببب در find what ببب‌ببب تایپ کردم و در replace with چیزی تایپ نکردم. تمام نیم فاصله ها حذف شد و حروف به هم چسبیدند. فکر کنم باید در find what فقط ببب تایپ می‌کردم. حالا باید چکار کنم؟ در find what چی باید تایپ کنم تا متن درست شود؟

در مرحلۀ دوم، در فایند-وات باید فقط ببب تایپ می‌کردید.

ممنون. برای درست کردن این اشتباه راهی هست؟

کنترل+زد

سلام و تشکر فراوان از فایل های آموزشی بسیار کارآمد. Ctrl+end و home ورد بنده نشانگر را به بالا و پایین متن منتقل نمی کند.

سلام به شما

احتمالاً این دو کلید در سیستم شما جایگاه فرعی دارن.
بنابراین، احتمالاً باید همزمان کلید Fn رو هم پایین نگه دارید.

خیلی ممنون.

با نگه داشتن Fn درست شد. سپاس.

با نگه داشتن Fn درست شد. سپاس.

وقتی نیم‌فاصله‌ها رو اصلاح می‌کنم، یا همه‌ش یا بعضی‌هاش اعمال نمی‌شه و بعد از حذف پ‌پ‌پ، کلمه‌ای که باید بشه «می‌شود»، می‌شه «میشود». مشکل از کجاست؟

دو احتمال وجود داره:
۱. به‌کارگیری نیم‌فاصلۀ نامناسب
۲. روشن بودن ترک‌چنجز در اون متن (با اکسپت‌آل حل می‌شه.)

هیچ‌کدوم نبود. روی فایل تمرینی این اتفاق افتاد.

توی این اصلاحات اینترهای اضافه رو حذف کردید. حتی اون‌هایی که بین تیترهای داخل متن بود؛ یعنی تیتر با سطر قبلش فاصله‌ای نداشت. بعد هم فرمودید که بین این‌ها باید استاندارد فاصله درج شه. می‌خوام ببینم جایی که مجبوریم فاصله بذاریم، مثل همون تیترهای داخل متن با سطر قبلش یا بین هریک از پرسش و پاسخ‌های یک فصل، باید چجور استاندارد فاصله بذاریم؟

از تنظیمات پاراگراف، قسمت Spacing.
البته که این مسئله جزو وظایف و اختیارات صفحه‌آراست و نه ویراستار.

دربارهٔ حذف این اینترهای اضافه، چه در مقاله و چه در کتاب، یکسان عمل می‌کنیم؟ یعنی برای مقاله‌ای هم که توی مجله می‌خواد چاپ شه، جزو وظایف صفحه‌آرا ست؟

بله

سلام روزتون بخیر
در بخش درج نیم‌فاصله استاندارد فرمودید در قسمت replace نباید نیم‌فاصله رو به‌تنهایی درج کرد؛ چون ورد قادر به تشخیص نیست.
من با ورد ۲۰۱۹ و کیبورد استاندارد ویندوز ۱۰ اما امتحان کردم این روش رو، نیم‌فاصله استاندارد جایگزین شد. نیم‌فاصله‌ای که نه در انتهای سطر به مشکل برمی‌خوره و نه وقتی روی اون کلیک می‌کنیم، بخشی از کلمه رو فقط انتخاب می‌کنه. در واقع نیم‌فاصله به‌درستی درج شد و نه optional hyphen بود، نه RTL mark و نه LTR mark.
مشکل در کجاست؟ آیا میشه از همین روش استفاده کرد؟

سلام و سپاس
در نسخه‌های جدید ورد، ظاهراً درست اعمال می‌شه. ولی راه مطمئن همونه که عرض کردیم.