رایتینگ آیلتس چیست؟

رایتینگ آیلتس چیست؟

 

این‌ روز‌ها خیلی‌ها دنبال یادگیری زبان و گرفتن مدرک آیلتس هستند. یکی از بخش‌های بسیار مهم در آزمون آیلتس، رایتینگ یا مهارت نوشتن به زبان انگلیسی است. بخش رایتینگ دارای ساختار مشخصی است که برای دریافت نمرۀ مطلوب در این بخش باید با این ساختار، موضوعات آن و نحوۀ ارزیابی متن‌ها آشنا شوید. در این مقاله می‌خواهیم بدانیم رایتینگ آیلتس چیست، ساختار آن چه تفاوتی با نوشتن عادی دارد و برای تقویت این مهارت چه تکنیک‌هایی کمک‌کننده هستند.


منظور از رایتینگ آیلتس چیست؟

رایتینگ آیلتس بخشی از آزمون آیلتس است. در این بخش شما باید بتوانید به‌عنوان یک زبان‌آموز به زبان انگلیسی بنویسید، پاسختان حاوی جملات مفهومی و صحیح باشد و بتوانید ایده‌هایتان را در متن خود ساماندهی کنید، به‌گونه‌ای که از گرامر و لغات انگلیسی در صحیح‌ترین جایگاه استفاده کرده باشید.


ساختار بخش رایتینگ آیلتس چگونه است؟

این بخش دارای دو تَسک است و برای پاسخ به آن‌ها ۶۰ دقیقه زمان در اختیار دارید. در هر تسک شما باید به یک سوال پاسخ دهید و جوابتان در قالب متنی جامع، کامل و دربرگیرندۀ اطلاعات و تحلیل‌های مرتبط باشد.
تسک اول باید در ۱۵۰ کلمه و در مدت زمان ۲۰ دقیقه پاسخ داده شود، در حالی که تسک دوم ۲۵۰ کلمه‌ای است و ۴۰ دقیقه هم زمان دارد. بنابراین تسک دوم اهمیت بیشتری دارد و قطعاً باید زمان و انرژی بیشتری به آن اختصاص دهید.
و اما تفاوت میان تسک‌ها در ماژول آکادمیک و جنرال رایتینگ آیلتس چیست؟ باید بگوییم تفاوت رایتینگ جنرال و آکادمیک تنها در تسک اول و موضوع آن‌ها است اما در تسک دوم هیچ تفاوتی ندارند و سوال مطرح‌شده برای هر دو گروه یکسان است.


ساختار تسک یک و دو در بخش رایتینگ آیلتس

برای آنکه بتوانید در بخش رایتینگ آیلتس نمرۀ مطلوبی دریافت کنید، اول از هر چیز باید با ساختار یادداشت‌ها در این بخش آشنا شوید. شما نمی‌توانید به بخش رایتینگ هرطور که می‌خواهید پاسخ دهید، بلکه باید در قالب یک چارچوب معین متن خود را ساماندهی کنید. در غیر این صورت امتیازی دریافت نخواهید کرد. این ساختار برای هر دو تسک مشابه است:


۱. بخش اول: Introductory sentence

اولین بخش، مقدمۀ یادداشت است که در آزمون با نام The introductory sentence می‌آید. در این بخش باید دربارۀ موضوعی که به شما داده شده بنویسید. به‌طور مثال بگویید که نمودار، جدول یا فرایندی که در شکل می‌بینید چه چیزی را نشان می‌دهد.
برای نوشتن این بخش می‌توانید از صورت سوال تسک نیز بهره بگیرید. زیرا معمولاً صورت سوال آنچه را که گراف یا جدول نشان می‌دهد بازگو می‌کند. اما توجه داشته باشید که صورت سوال را کپی نکنید و کلمات متفاوتی را برای نوشتن مقدمۀ خود به کار ببرید. نکتۀ دیگر آنکه مقدمه بهتر است در یک جمله خلاصه شود.


۲. بخش دوم: Overview

در کنار مقدمه باید به overview اشاره کرد. اگر می‌خواهید بدانید مهم‌ترین بخش رایتینگ آیلتس چیست، قطعاً انگشتمان به سمت این بخش نشانه می‌رود. در این قسمت است که شما جان کلام متن خود را در یک جمله ذکر می‌کنید.
overview دربردارندۀ مهم‌ترین اطلاعات دربارۀ یادداشت شما، کلمات کلیدی و استنباطی است که از متن داشتید. نکتۀ مهم آنکه می‌توانید این بخش را در پایان یادداشت خود بنویسید و از آن به‌عنوان نتیجه‌گیری استفاده کنید. توجه داشته باشید که یادداشتان حتماً overview داشته باشد، وگرنه بخش زیادی از امتیاز رایتینگ را از دست خواهید داد.


۳. بخش سوم: Main body

بخش سوم شامل دو پاراگراف است که متن اصلی یادداشت را شامل می‌شوند. در این دو بخش باید ویژگی‌های اصلی شکل یا نمودارها را شرح دهید و به مقایسۀ آن‌ها بپردازید. تمامی اعداد، تاریخ‌ها، شرح مراحل یک فرایند یا مقایسۀ دو نمودار یا توضیح دربارۀ چرایی یک مشکل، تحلیل نکات و جزئیات و در نهایت ایده‌های شما در این دو پاراگراف آورده می‌شود. بنابراین قرار است بیشترین تعداد کلمه را در این دو بند خرج کنید.


۴. بخش چهارم: Conclusion

بخش پایانی یادداشت قرار است نتیجه‌گیری و دریافت نهایی شما باشد. در این بخش باید در قالب یک تا دو جمله پایان خوبی برای متن بنویسید و بگویید مطابق با آنچه در متن آمده است، چه نتیجه‌ای می‌توان گرفت. البته اگر قصد دارید بخش overview را در این قسمت بنویسید دیگر نیازی به ذکر نتیجه‌گیری نیست.

 

موضوعات رایتینگ آیلتس در هر تسک متفاوت است.


موضوعات رایتینگ آیلتس

با آنکه ساختار تسک اول و دوم در آزمون آیلتس مشابه است اما باید گفت که این تسک‌ها موضوعات متفاوتی دارند. پرسش اینجاست که موضوع تسک اول و دوم در رایتینگ آیلتس چیست؟


تسک اول

موضوعات رایتینگ آیلتس در تسک اول آیلتس آکادمیک و جنرال متفاوت است.
در آیلتس آکادمیک موضوع تسک اول براساس یک شکل جلو می‌رود. این شکل ممکن است دربردارندۀ یک نمودار (نمودار دایره‌ای، خطی یا میله‌ای)، یک جدول و دیاگرام یا نشان‌دهندۀ یک فرایند (به‌طور مثال پروسۀ تولید مربا یا نحوۀ سرهم کردن قطعات کامپیوتر) باشد.
در آیلتس جنرال موضوع تسک اول نوشتن یک نامه است، اما قطعاً نه یک نامۀ ساده. در این قسمت سوال موقعیتی را برای شما شرح می‌دهد و شما باید متناسب با آن یک نامه بنویسید. به‌طور مثال ممکن است سوال دربارۀ نوشتن نامۀ استعفا، نامۀ عذرخواهی یا یک نامه برای دعوت از دوستتان به مهمانی باشد.
توجه داشته باشید که در این قسمت از رایتینگ قرار است مهارت شما دربارۀ گزارش یک موقعیت یا توصیف یک نمودار ارزیابی شود. بنابراین تمام اطلاعات لازم را بنویسید و از ذکر جزئیات نامربوط یا پرداختنِ صرف به کلیات مطلب خودداری کنید.


تسک دوم

موضوعات رایتینگ آیلتس در تسک دوم برای هر دو گروه جنرال و آکادمیک یکسان است. در این بخش باید در ۲۵۰ کلمه یک موضوع را بررسی کنید و از دلایل و نظرات شخصی خود نیز بهره ببرید. معمولاً موضوعات مورد بحث در این بخش شامل مسائل زیست‌محیطی، سلامت، آموزش، خانواده، اجتماع، حمل‌ونقل و تکنولوژی است. این سوالات در یکی از چهار قالب زیر مطرح می‌شوند:


۱. بحث و گفت‌وگو (Discussion)

از شما می‌خواهند دربارۀ دو دیدگاه صحبت کنید و توضیح دهید هر دیدگاه چرا درست و چرا غلط است. در پایان نیز باید دربارۀ نظر شخصی خود بگویید.


۲. مزایا و معایب (Advantages/ Disadvantages)

اگر سوال دربارۀ مزایا و معایب باشد، باید به ذکر فواید و معایب یک مسئله بپردازید و به تفصیل درخصوص آن موضوع صحبت کنید. این قالب، از موضوع‌های بسیار آسان در آیلتس است و اگر در بخش رایتینگ ضعف دارید امیدوار باشید که تسک دوم شما دربارۀ مزایا و معایب یک موضوع باشد.


۳. نظر شخصی (Opinion or Argument)

این مورد از سخت‌ترین تاپیک‌های آیلتس است، زیرا در آن ابتدا از شما دربارۀ موضوعی سوال پرسیده می‌شود و باید بگویید آیا با این مسئله موافق هستید یا مخالف. در ادامه باید به چرایی پاسختان بپردازید و نظر خود را با ذکر دلایل محکم توضیح دهید. برای گرفتن امتیاز مناسب از این قسمت بهتر است توانایی گسترش و بسط متن را در خود ارتقا دهید تا بتوانید در قالب ۲۵۰ کلمه، متنی منسجم و آیلتس‌پسند بنویسید.


۴. مشکل و راه‌حل (cause & solution)

در این گونه سوالات عموماً یک معضل مطرح می‌شود و از شما می‌خواهند تا دربارۀ راه‌حل‌های موجود برای رفع این مشکل بنویسید. اگر می‌خواهید در این سوالات نمرۀ خوبی کسب کنید از خواندن مقالات علمی و روزنامه‌ها به زبان انگلیسی غافل نشوید.

 

سعی کنید حتماً روزانه یک متن را دربارۀ موضوعات رایتینگ آیلتس بنویسید و نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید.


چگونه مهارت نوشتن خود را در آزمون آیلتس تقویت کنیم؟

حالا که با رایتینگ آیلتس و بخش‌های مختلف آن آشنا شدید می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که راه تقویت رایتینگ آیلتس چیست، چگونه می‌توان این مهارت را بهبود بخشید و حداکثر نمره را در آن کسب کرد. به همین منظور توصیه می‌کنیم از نکات زیر غافل نشوید:
ـ سعی کنید از چند ماه قبل از زمان آزمون آیلتس برای رایتینگ وقت بگذارید. روزانه ۳۰ الی ۶۰ دقیقه تمرین کنید و متن‌هایی را که می‌نویسید به استادی ماهر نشان دهید تا آن‌ها را تصحیح کند و ایرادهای شما را متذکر شود.
ـ خواندن متون انگلیسی را متوقف نکنید. این متون می‌توانند روزنامه، کتاب، مجله یا اخبار باشند. همچنین مطالعۀ مقالات انگلیسی کمک شایانی به تقویت دایرۀ لغاتتان می‌کند و برای نوشتن هرچه بهتر تسک دوم بسیار اثربخش است.
ـ یک دفتر تهیه کنید و در آن تمام لغاتی را که به چشمتان ناآشناست، بنویسید و سعی کنید ابتدا خودتان معنی آن‌ها را در متن متوجه شوید و سپس به سراغ دیکشنری بروید. با تهیۀ این دفتر پس از مدتی یک دیکشنری شخصی خواهید داشت.
ـ در کنار لغات، به تقویت گرامر خود به‌خصوص جملات شرطی، افعال مدل، جملات معلوم و مجهول و حروف اضافه نیز بپردازید. برای این کار بهتر است به ساختار جملات در متونی که می‌خوانید توجه داشته باشید و دقت کنید که در هر موقعیتی از چه گرامری استفاده شده است.
ـ همانطور که گفتیم، تسک دوم اهمیت بیشتری دارد و نمرۀ آن هم دوبرابر تسک اول محاسبه می‌شود. به‌طور مثال اگر شما تسک اول خود را با نمرۀ ۸ و تسک دومتان را با نمرۀ ۶ به پایان رسانده باشید نمرۀ تسک دوم دو بار محاسبه خواهد شد. به این صورت:
۲۰=۸+۶+۶
۶/۶۶=۳÷۲۰
بنابراین سعی کنید حتماً روزانه یک متن را دربارۀ موضوع‌های تسک دوم بنویسید، آن را ارزیابی کنید و به رفع نقاط ضعف خود بپردازید.
ـ در نهایت پیشنهاد می‌کنیم که تکرار و تمرین را دست‌کم نگیرید. هر روز تمرین کنید، متن‌های رایتینگ را در اینترنت مطالعه کنید و از پاسخ دیگران به سوالات رایتینگ در آزمون سال‌های گذشته ایده بگیرید. باز هم می‌گوییم که مهم‌ترین رکن در فرمول موفقیتِ این بخش، تمرین و تمرین و تمرین است.

 

حسن ختامی در خصوص رایتینگ آیلتس

ما در این مقاله سعی کردیم بگوییم رایتینگ آیلتس چیست و از چه ساختاری تشکیل شده است. این بخش در آزمون آیلتس مهارت نوشتن شما را به زبان انگلیسی می‌سنجد. به طوری که باید بتوانید در دو تسک نشان دهید که بهتر از شهروندان انگلیسی‌زبان ‌می‌نویسید. از آنجایی که موضوعات رایتینگ آیلتس اغلب مسائل اجتماعی را نشانه می‌گیرند، از خواندن مقالات و روزنامه‌های انگلیسی غفلت نکنید. حالا شما برای ما بگویید. برای بهبود رایتینگ خود چه روش‌هایی را امتحان کرده‌اید؟

 

منابع:

Mindset book 1 and 2
https://www.gyandhan.com/blogs/preparation-for-writing-section-ielts
https://ieltsliz.com/writing-task-1-paragraphs/
https://waytocrackielts.com/ielts-writing-task-2-complete-guide/

دیدگاه‌ها

برای ثبت دیدگاه لطفاً وارد حساب کاربری‌تان شوید.