چطور با کتاب خواندن به درآمد برسیم؟

چطور با کتاب خواندن به درآمد برسیم؟

بسیاری از ما ممکن است بنا به دلایل مختلفی به سراغ کتاب‌ها برویم. مثلاً برای تفریح یا وقت‌گذرانی سری به داستان‌ها و رمان‌ها بزنیم یا قصدمان از خریدن و خواندن یک کتاب، یادگیری یک مهارت و موضوع خاص باشد. البته در برخی مواقع برای درس خواندن هم سراغی از کتاب‌های آموزشی می‌گیریم.

خبر خوب اینکه برای کسب درآمد هم می‌شود روی کتاب و کتاب‌خوانی حساب باز کرد! باور نمی‌کنید؟ کافی‌ است تا پایان این نوشته همراه من باشید. در این مقاله به شما نشان می‌دهم که با چهار روش اصلی و البته رایج، می‌شود با کتاب‌خواندن به درآمد رسید. گفتنی ا‌ست روش‌هایی که در این مطلب به شما معرفی می‌کنم همگی، دست‌کم در مراحل اولیه، رایگان هستند و لازم نیست برای آن‌ها هیچ هزینه‌ای پرداخت کنید.

مرورنویسی و معرفی کتاب

مرورنویسی برای کتاب‌ها (book review) یکی از روش‌هایی است که می‌تواند شما را به درآمد برساند. به این معنا که شما برای کتابی که آن را خوانده‌اید یا نخوانده‌اید اما در مورد آن اطلاعات کافی دارید، یک متن معرفی بنویسید. همچنین در متن معرفی خود، بدون آنکه از کتاب انتقاد کرده باشید یا نقاط ضعف آن را نشان داده باشید، به معرفی مشخصه‌های اصلی آن بپردازید. برای مرورنویسی، بد نیست با انواع ژانر‌ها یا مکتب‌های ادبی هم تاحدودی آشنایی داشته باشید تا بتوانید مخاطبان را برای تهیه کردن یا نکردن یک کتاب راهنمایی کنید.

امروزه سایت‌هایی هستند که در ازای مرورنویسی برای کتاب‌ها به شما هزینه‌ای پرداخت می‌کنند که معمولاً به‌صورت کلمه‌ای محاسبه می‌شود. یعنی شما درآمد خود را برحسب تعداد کلمه‌هایی که نوشته‌اید دریافت می‌کنید. اپلیکیشن‌ها و سایت‌هایی که نسخهٔ الکترونیکی کتاب‌ها یا نسخهٔ صوتی آن‌ها را منتشر می‌کنند نیز گزینه‌های خوبی برای مرورنویسی هستند. برخی ناشران هم ترجیح می‌دهند در وب‌سایت خود بخشی را به معرفی کتاب‌هایشان اختصاص بدهند. می‌توانید به‌صورت دورکاری یا حضوری با این ناشران نیز همکاری کنید.

از طرفی، اگر بخواهید کسب‌وکار آنلاین خود را در فضای اینترنت یا شبکه‌های مجازی راه‌اندازی کنید، باز هم می‌توانید با تولید محتوا در زمینهٔ مرورنویسی، گروه قابل توجهی از مخاطبان را جذب خود کنید و بعدها از طریق تبلیغات، فروش کتاب و... به درآمد بالایی برسید.

نقدنویسی برای کتاب‌ها

نقدنویسی تا حدودی به مرونویسی شبیه است اما با آن یکی نیست. در نقدنویسی شما وظیفه دارید که نقاط ضعف و قوت یک کتاب را به مخاطبانتان بشناسانید و از دیدگاه خود، کتاب‌ها را بسنجید. برای نقدنویسی پیشنهاد می‌کنیم کل کتاب را با نهایت دقت بخوانید و بعد دست‌به‌قلم شوید، زیرا برای نقد کتاب لازم است به تمام پیچ‌و‌خم‌های آن مسلط باشید.

در این مورد، باید با مکاتب ادبی، ژانرها و انواع و اقسام دسته‌بندی‌های ادبی آشنایی داشته باشید تا بهتر بتوانید کتاب‌ها را به بوتهٔ نقد ببرید. سایت‌هایی هستند که می‌توانید با نقدنویسی برای آن‌ها به کسب درآمد بپردازید. اگر بخواهید به‌صورت پروژه‌ای و دورکاری با این سایت‌ها همکاری داشته باشید، به احتمال زیاد درآمدتان براساس تعداد کلمه‌های نوشته‌تان محاسبه خواهد شد.

تهیهٔ پادکست صوتی

اگر کتاب‌های زیادی را خوانده‌اید و از این به بعد هم قرار است کتاب‌های بسیاری را بخوانید، می‌توانید با تهیۀ پادکست‌های صوتی با موضوع نقد یا معرفی کتاب، کسب درآمد کنید. البته این روش کسب درآمد ممکن است نسبت به دو روش قبلی دیرتر به نتیجه برسد اما می‌تواند درآمد بیشتری را برایتان به همراه داشته باشد. به این صورت که بعدها با گسترش مخاطبانتان بتوانید از طریق تبلیغات، چه در حوزهٔ نشر و چه در سایر زمینه‌ها، درآمد چشمگیری را از آن خود کنید.

پادکست‌هایی که تهیه می‌کنید می‌توانند شامل معرفی کتاب، نقد آن و یا خلاصه‌ای از محتوای کتاب‌ باشند.

وبلاگ‌نویسی در حوزهٔ کتاب

چه نقد کتاب بنویسید، چه مشغول مرورنویسی شوید و چه به خلاصه‌نویسی برای کتاب‌ها روی بیاورید، می‌توانید مطالب خود را در قالب یک وبلاگ در اختیار مخاطبان قرار بدهید. اینجاست که باید با اصول سئو هم آشنایی داشته باشید که بتوانید میان سایت‌ها و وبلاگ‌های حوزهٔ کتاب دیده و شناخته شوید. اگر بتوانید مخاطبان بسیاری را به وبلاگ خود علاقه‌مند کنید، می‌توانید به درآمدهای بالایی هم برسید.

اگر تصمیم دارید از این راه مشغول کسب درآمد شوید، می‌توانید همین حالا و بدون صرف هیچ‌هزینه‌ای، وبلاگ خود را راه‌اندازی کنید و به تولید محتوا بپردازید.

چند توصیهٔ دوستانه!

اول اینکه حین مرورنویسی، نقدنویسی یا تهیهٔ پادکست، اجازه ندارید انتهای کتاب را برای مخاطبانتان فاش کنید، به‌ویژه اگر کتاب مورد نظرتان از نوع داستانی باشد. این‌ کار هم زحمت‌های نویسنده، ناشر، ویراستار و... را به باد می‌دهد و هم ذوق مخاطب را برای خواندن کتاب از بین می‌برد. پس اگر قصد کسب درآمد با کتاب‌خوانی را دارید، بد نیست در این مورد برای خودتان یک خط قرمز سفت‌وسخت را در نظر بگیرید.

نکتهٔ دوم اینکه اگر رزومۀ کاری پربار یا سابقهٔ کاری قابل‌ توجهی ندارید و تازه می‌خواهید وارد کار تولید محتوا برای کتاب‌ها بشوید، بد نیست ابتدای کار به‌صورت رایگان نقد و معرفی بنویسید. این کار به شناخته شدن شما و کسب تجربه کمک زیادی می‌کند تا در آینده بتوانید فعالیت خود را به‌طور جدی‌تر و حرفه‌ای‌‌تر پی بگیرید.

البته اگر قصد ندارید به مرورنویسی و نقد کتاب روی بیاورید اما می‌خواهید با نویسندگی برای سایت‌های مختلف رزومۀ کاری‌تان را تقویت کنید، رایگان‌ نوشتن برای وب‌سایت‌های نقد و معرفی کتاب می‌تواند گزینۀ خوبی باشد. هرچند از این راه به کسب درآمد نمی‌رسید اما بعدها می‌توانید راه خود را برای رسیدن به درآمد هموار کنید.

نکتهٔ سوم هم اینکه حین معرفی کتاب یا نقد آن یا نوشتن خلاصهٔ آن، خودتان را به‌جای مخاطب قرار بدهید و نوشتهٔ خود را با توجه به نیازهای او تنظیم کنید. در واقع باید ببینید یک مخاطب هنگامی که به سراغ نوشتهٔ شما می‌آید قصد دارد چه اطلاعاتی را دریافت کند. شما باید مطلبتان را طوری بنویسید که پاسخگوی نیازهای او باشد.

به‌طور مثال، مخاطبی که به سراغ معرفی کتاب می‌رود به احتمال زیاد تصمیم دارد کتاب به‌خصوصی را بخرد. به همین خاطر باید ساختار کلی کتاب، افتخارات کتاب یا گروه اصلی مخاطبان آن را برای او روشن کنید. از سوی دیگر، مخاطبی که به سراغ نقد کتاب می‌رود، احتمالاً یا کتاب را قبلاً خوانده و می‌خواهد با جوانب گوناگون آن آشنا شود یا یک خوانندۀ حرفه‌ای است که می‌خواهد قبل از آغاز کتاب از زیروبم آن سر در بیاورد. پس باید نقد خود را طوری بنویسید که جنبه‌های مختلف کتاب را پوشش بدهد.

خلاصه‌نویسی هم معمولاً برای مخاطبانی است که وقت یا حوصلهٔ کتاب‌خوانی ندارند اما به دنیای کتاب‌ها علاقه‌مندند. در خلاصه‌نویسی حواستان باشد زیاد وارد جزئیات نشوید و سعی کنید بدنهٔ اصلی محتوای کتاب را برای مخاطبان شرح بدهید.

... و اما نکتهٔ آخر! اگر عاشق کتاب و کتاب‌ خواندن‌ هستید و قلم خوبی هم دارید، چه بهتر که دانسته‌هایتان را درمورد کتاب‌هایی که خوانده‌اید با دیگران نیز به اشتراک بگذارید و از این راه به درآمد هم برسید.

دیدگاه‌ها

برای ثبت دیدگاه لطفاً وارد حساب کاربری‌تان شوید.