شغل‌هایی برای کسب درآمد از طریق نوشتن

شغل‌هایی برای کسب درآمد از طریق نوشتن

 

نوشتن از جمله فعالیت‌های سهل و ممتنع است. یعنی همه آن را از ۷سالگی بلدیم اما شکل خاص و خلاقانهٔ نوشتن معمولاً برایمان دشوار است. سؤال اینجاست که با تقویت این مهارت چه کمکی به خودمان در هر شغلی که هستیم می‌کنیم و چه مشاغلی را می‌توانیم پیدا کنیم که مهارت اصلی مورد نیاز آن‌ها نوشتن باشد.

در این مقاله می‌خواهیم به پرسش دوم و انواع روش‌های کسب درآمد از نویسندگی بپردازیم.

 

 

نوشتنی‌های از گذشته تا حال و آینده

داستان و ناداستان

نویسندگی در حالت کلی منظور مشاغلی است که به چاپ کتاب منجر می‌شوند و بیش از هرچیز نوشتن رمان و داستان کوتاه و بلند را به یادمان می‌آورد؛ اما علاوه‌بر این قالب‌ها انواع دیگری از نویسندگی‌ داریم که حاصل آن‌ها می‌توانند به‌عنوان کتاب چاپ شوند. از آن جمله می‌توان جُستار و ناداستان، زندگی‌نامه، خاطره‌نویسی و سفرنامه‌نویسی را نام برد.

 

 

فیلمنامه و نمایشنامه

نوشتن برای فیلم‌ها و نمایش‌ها یکی از راه‌های جذاب و میان‌رشته‌ای کسب درآمد با نویسندگی است. فیلمنامه‌ها و نمایش‌نامه‌ها علاوه‌ بر اینکه برای ساخت فیلم و اجرای نمایش کاربرد دارند، می‌توانند به‌عنوان اثری مستقل در قالب کتاب نیز چاپ شوند. حتی خیلی اوقات نمایشنامه‌ها در ابتدا اثری خواندنی هستند و بعد از آن کارگردانی تصمیم به اجرای نمایشی براساس آن‌ها می‌گیرد.

روزنامه‌نگاری

این شغل چند زیرمجموعه دارد که از نوشتن اخبار روز در روزنامه تا نوشتن مطلب در مجلات تخصصی متفاوت است. گاهی نویسنده ستونی در روزنامه دارد که به موضوعی خاص می‌پردازد و هر روز برای آن ستون مطلب می‌نویسد. نویسنده‌ای دیگر در مجلات عمومی به تولید محتوایی می‌پردازد که برطرف‌کنندهٔ نیازی در افراد است یا به علائق و سرگرمی‌های اکثر مردم توجه دارد. نویسنده‌هایی نیز از تخصص حرفه‌ای خود در نوشتنِ مقالاتی در مجلات تخصصی بهره می‌گیرند.

 ترانه و شعر

شعر همیشه طرفداران خودش را دارد و کسانی که استعداد سرایش شعر را دارند می‌توانند از این توانایی به اشکال گوناگونی از چاپ کتاب شعر تا جذب مخاطب در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند. یکی از راه‌هایی که این شکل از استعداد بهتر دیده و شنیده می‌شود، ترانه‌سرایی است. خواننده‌ها همیشه در جست‌وجوی ترانه‌های زیبا برای جذب مخاطب بیشتر هستند و شعرا نیز می‌توانند با این روش شعرشان را به گوش افراد بیشتری برسانند.

تبلیغات

شکل تبلیغات در گذر سال‌ها تغییرات زیادی کرده و طیف گسترده‌ای از ارسال پیامک تا نصب بیلبورد در اتوبان را دربر می‌گیرد، اما وجه اشتراک آن‌ها خلاقیت است که این موضوع برعهدهٔ نویسنده و طراح تبلیغات است. نویسنده‌های خلاق با انتخاب این موقعیت شغلی می‌توانند کسب درآمد بالا از راه نویسندگی را تجربه کنند.

نوشتن‌ کسب‌وکارانه

یکی از مشاغل مرتبط با نوشتن، نویسندگی در راستای معرفی و پیش‌برد مراحل کسب‌وکار است. این شغل دامنهٔ وسیعی دارد و ممکن است نیاز باشد چند نویسندهٔ مختلف برای هر بخش فعالیت کنند. از اولین مراحل شروع کسب‌وکار و معرفی آن که نوشتن طرح‌نامه است تا شیوهٔ معرفی در نشریه‌ها، وب‌سایت‌های مرتبط و… به‌عهدهٔ نویسندگان تیم است.

از دیگر موضوعات مهم در این حوزه، نگارش متن سخنرانی‌های مدیران در جلسات مهم است که می‌تواند تغییرات بزرگی در کسب‌وکارها ایجاد کند. نوشتن برای کسب‌وکارها یکی از راه‌های مطمئنِ کسب درآمد از نویسندگی است.

 

 

نوشتنی‌های از حال تا آینده

همه‌گیری اینترنت فضای تمام مشاغل را تغییر داده و مشاغلی را از بین برده و مشاغل دیگری را جایگزین آن کرده است. دنیای کسب‌وکارهای مربوط به نویسندگی نیز از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه تعدادی از انواع تولید محتوا را می‌بینیم.

تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی

در این شکل از نوشتن هم خلاقیت نیاز است و هم توانایی موجزگویی. به این معنی که باید بیشترین مفهوم را در کمترین کلمات منتقل کرد. مخاطب‌های شبکه‌های اجتماعی معمولاً زمان زیادی برای مطالعهٔ متن صرف نمی‌کنند.

تولید محتوا برای وبلاگ

در تولید محتوای وبلاگ اندکی دست نویسنده بازتر است و می‌توان مقاله‌هایی نوشت که به شکلی کلی مطلبی را شرح بدهند. هرچند که اینجا نیز باید از درازگویی پرهیز کرد.

 

 

تولید محتوا برای ایمیل و پیامک

یکی از راه‌های کسب درآمد با نویسندگی که کمتر به آن پرداخته شده است نوشتن ایمیل و پیامک‌های خلاقانه است. هرچند که شاید در نگاه اول این‌طور به نظر نیاید اما ایمیل و پیامک در پیش‌برد کسب‌وکارها نقش مهمی دارند. با استفاده از ابزارهایی به این شکل می‌توان به‌جای انتظارکشیدن برای مراجعهٔ مخاطب، صاحبان مشاغل، خود به سراغ مخاطبانشان بروند و کسب‌وکارشان را به مشتری‌های احتمالی معرفی یا به مشتریان سابق خود یادآوری کنند.

نوشتن خلاقانهٔ ایمیل و پیامک به‌جز استفاده‌هایی که در کسب‌وکار دارند، برای فضاهای تعاملی شخصی با دوستان، خانواده و… نیز بااهمیت و کارآمد است.

تولید محتوا برای سایت

این شکل از تولید محتوا به این معنی است که افراد در هنگام استفاده از سایت به‌صورت دقیق و کامل از حوزهٔ فعالیت آن آگاه شوند و با راهنمایی‌های شفاف نویسنده مسیر ثبت‌نام و استفاده از امکانات سایت را به‌آسانی بیابند و بین گزینه‌ها و دکمه‌های زیاد سایت سردرگم نشوند.

مشاغلی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد تنها تعدادی از متداول‌ترین کسب‌وکارهای مبتنی بر نگارش خلاق است. تعداد و تنوع کسب‌وکارهای این رشته بسیار گسترده است و با افزایش مهارت در نوشتن خلاق می‌توان به طیف وسیعی از این مشاغل و کسب درآمد از طریق نوشتن دست یافت.

این بار اگر کسی به شما گفت که نوشتن نان و آب نمی‌شود، این مقاله را نشانش بدهید.

دیدگاه‌ها

برای ثبت دیدگاه لطفاً وارد حساب کاربری‌تان شوید.