رزومه‌نویسی بدون سابقهٔ کار

رزومه‌نویسی بدون سابقهٔ کار

می‌دانید که برای پیدا کردن شغل دلخواه قبل از هر چیز نیاز به رزومه دارید. اما شاید برایتان سؤال شود که وقتی کار ندارید، رزومه از کجا بیاورید. این سؤال نتیجهٔ تلقی اشتباهی است که رزومه را با سوابق کاری یکی می‌داند. درست است که سابقۀ کار یکی از قسمت‌های مهم رزومه است، اما رزومه قسمت‌های مهم دیگری هم دارد که ممکن است بیشتر از سابقۀ کار نظر کارفرما را جلب کند.

کافی است مراحل زیر را دنبال کنید تا ببینید که نوشتن رزومه برای افرادی که برای اولین‌بار این کار را انجام می‌دهند و سابقهٔ کاری هم ندارند آن‌قدرها هم سخت نیست.

 ۱. فرم رزومه‌نویسی

برای شروع به رزومه‌نویسی نیاز به یک فرم دارید که می‌توانید از خیلی جاها از جمله سایت‌های کاریابی این فرم رزومه‌نویسی را دریافت کنید.

۲. مشخصات فردی و تحصیلی

 قسمت اول شامل مشخصات فردی و سوابق تحصیلی است که پر کردنش سخت نیست. تنها نکتهٔ مهم درباره‌اش این است که صادقانه و دقیق بنویسید.

۳. دوره‌های مرتبط

یکی از نکات مهم در رزومه دوره‌هایی است که گذرانده‌اید یا توانایی‌هایی که خودتان وقت گذاشته‌اید و کسب کرده‌اید. چه خودآموز بوده و برای دل خودتان، چه در مؤسسهٔ معتبری بوده، همه را وارد کنید، حتی اگه فکر می‌کنید به یکدیگر ربطی ندارند. برای بسیاری از کارفرماها اتفاقاً همین تنوع توانایی‌ها بسیار جذاب است!

۴. مدارک و افتخارات

اگر برای دوره‌ها مدرکی دارید، جایزه‌ای برای شرکت در یک جشنواره گرفته‌اید یا افتخارات کوچک و بزرگ دیگری کسب کرده‌اید، همه را در قسمت مرتبط بنویسید.

۵. سوابق کاری نامحسوس!

درست است که سابقهٔ کار ندارید، ولی خیلی وقت‌ها افراد سوابق کاری‌ای دارند که خودشان هم ازش خبر ندارند. مثلاً این کارها:

  • کار دانش‌آموزی یا دانشجویی
  • کار کوتاه‌مدت و پروژه‌ای
  • کارهای متفرقه برای دوستان یا خانواده
  • کار بدون دستمزد یا کارآموزی
  • کارهای داوطلبانه مثل کار در خیریه‌ها
  • اگر از این تجربیات داشتید، دست‌کم نگیریدشان و در قسمت سوابق کاری وارد کنید.

۶.  معرفی شخصی

 این قسمت احتمالاً مهم‌ترین بخش رزومه‌تان خواهد بود، جایی که باید خودتان را معرفی کنید. این قسمت برای بسیاری از کارفرماها مهم‌ترین عامل در تصمیم‌گیری نهایی است. مخصوصاً جاهایی که با تعداد زیادی رزومه مواجه می‌شوند و بسیاری‌شان هم کیفیت مناسبی دارند. در این مواقع یک معرفی مختصر و مفید و صادقانه می‌تواند تعیین‌کننده باشد.

در این قسمت، در یک پاراگراف خودتان و علایق و توانمندی‌هایتان را کامل معرفی کنید.

۷. اثبات توانایی

یک راه دیگر برای نشان دادن اینکه با بقیه فرق دارید، اثبات توانایی‌هایی است که برای آن موقعیت شغلی به آن نیاز دارند. برای این قسمت می‌توانید یک نمونه‌کار درست کنید و به‌همراه رزومه‌تان بفرستید. لازم نیست این کارها سفارش کسی یا جایی باشد؛ قرار است فقط نشان‌دهندۀ توانمندی‌هایتان باشد.

۸. نشان دادن علاقه

اگر فکر می‌کنید اثبات توانایی‌ها برایتان آسان نیست یا امکان آماده کردن نمونه‌کار را ندارید، هنوز راه‌های دیگری هست که تو را متمایز می‌کند؛ یکی از این راه‌ها نشان دادن علاقه به آن شغل است. شاید این در ظاهر چیز مهمی به نظر نیاید، اما خیلی وقت‌ها افرادی که شغلی را واقعاً دوست دارند بیشتر از افرادی که در آن زمینه متخصص هستند به درد شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌خورند و کارفرماها هم از این موضوع باخبرند. تنها چیزی که برای این مرحله لازم دارید این است که صادقانه شرح بدهید که چرا به این کار علاقه دارید و چه ایده‌هایی برای پیشرفت کاری در ذهنتان است.

حالا رزومهٔ جذابِ کارفرماپسندتان آماده است. حالا فقط باید در سایت‌های کاریابی برای مشاغلی که برایتان جذاب است بفرستیدش و منتظر روز مصاحبه باشید.

دیدگاه‌ها

برای ثبت دیدگاه لطفاً وارد حساب کاربری‌تان شوید.