در این درس نکات و ترفندهای مختلفی در ارتباط با پانوشت‌ها در ورد یاد می‌گیریم، که به‌کارگیری‌شان باعث می‌شود ویرایش متن را حرفه‌ای‌تر و سریع‌تر پیش ببریم.

دیدگاه‌ها

برای ثبت نظر لطفاً وارد حساب کاربری‌تان شوید.
سلام وقتتون به‌خیر.
می‌شه بگید چطور می‌تونم خط جداککده رو طولانی‌تر کنم؟

سلام به شما
از طریق نمای درفت و قسمت مدیریت خط پانوشت می‌توانید آن را تغییر بدهید.
ولی این مسئله جزو وظایف ویراستار نیست و خارج از موضوع این دوره است.

سلام و ادب. پیشنهادی دارم. برای اصلاح شمارۀ پانوشت‌ها در قسمت پاورقی، می‌تونیم در استایل آنها، Footnote Reference، تیک بالانویس را از قسمت فونت برداریم تا این پیش‌فرض تغییر کنه. ممنون

ببخشید. الان متوجه شدم با انجام این کار، شمارۀ بالانویس در متن اصلی هم تغییر می‌کنه. ببخشید راه‌حل خوبی پیشنهاد نکردم.

1. من توی متن‌های ویراستارهای حرفه‌ای دیدم که شمارهٔ پاورقی‌هاشون دنباله‌دار بود و از هر صفحه، از 1 شروع نمی‌شد. با توجه به اینکه توی یک کتاب پاورقی‌های زیادی داریم، آیا این کار رو توصیه می‌کنید؟ اگر آره، دو تا گزینه توی تنظیماتش هست: continuous و restart each page. توی هر دو اعداد دنباله‌دار بودن و تفاوتشون رو نفهمیدم. کدوم رو باید انتخاب کرد؟

2. داخل متن همین ویراستارها دیدم که خط اول پاورقی تورفتگی داشت. انجام این کار واجبه یا سلیقه‌ای؟

3. توی بعضی کتاب‌ها دیدم که اندازهٔ خط پاورقی‌شون بیشتر بود؛ یعنی گاهی تا آخر صفحه هم ادامه داشت. آیا انجام این کار درسته یا سلیقه‌ایه؟

4. من توی سندم صفحاتش جابه‌جا شده و بالطبع پاورقی‌ها هم جابه‌جا شده. داخل بعضی صفحاتم پاورقی ندارم؛ ولی خط پاورقی مونده. اینو باید چی کارش کنم؟

5. توی سندی که هم پاورقی انگلیسی داریم و هم فارسی، نوشته بود که باید دستی خط پاورقی رو جابه‌جا کنیم و از قسمت shape این کار رو انجام بدیم. آیا انجام این کار وظیفهٔ ویراستاره و اگر آره، تنها راهش همینه؟

سؤال ١، restaat each section بود. اشتباه تایپ کردم.

۱. موقتاً و در حین ویرایش، بله.
continuous: از ۱ شروع می‌شه می‌ره تا آخر.
restart each section: هر فصل (سکشن) از ۱ شروع می‌شه.
۲. سلیقه‌ایه.
۳. سلیقه‌ایه.
۴. احتمالاً پانوشت دارید ولی محتوا و عددش حذف شده. باید عددش رو از توی متن هم پیدا و حذف کنید.
۵. وظیفهٔ ویراستار نیست.

4. خودمم همین فکر رو کردم. همون صفحه‌ای که توش خط پانوشت هست، ولی متنش موجود نیست، قبلاً پانوشت داشت؛ ولی متنی که پانوشت می‌خورد، رفته یک صفحه قبل‌تر. بالطبع کل پانوشت هم منتقل شده به صفحهٔ قبل؛ اما اون خطه توی صفحهٔ بعدش هنوز مونده. نمی‌دونم جریانش چیه. اگر پانوشت صفحهٔ قبل رو حذف و دوباره ایجاد کنم، ممکنه که مشکل برطرف شه؟

بله، ممکنه. بعضی وقت‌ها ورد دچار خطا می‌شه.

فقط دو تا مسئلهٔ دیگه هم برام ایجاد شده:
1. پانوشت‌ها فایلی که کار می‌کنم، خیلی ناخودآگاه به هم ریخته و نوشتهٔ 1 پاورقی به‌جای اینکه بلافاصله بعد از خط پاورقی شروع شه، از خط دوم شروع شده. هر کاری می‌کنم این فاصله رو از بین ببرم، اصلاً مکان‌نما در اون قسمت خالی نشون داده نمی‌شه که از بینش ببرم. باید چه کرد؟

2. وقتی می‌خوام پاورقی انگلیسی ایجاد کنم، عدد توک پاورقی فارسی می‌شه. زبان رو هم روی انگلیسی می‌ذارم؛ ولی این‌جور می‌شه. یه صفحه‌کلید استاندارد هم نصب کردم که نمی‌دونم این مشکل به‌خاطر فعال‌بودن اونه یا نه. تا حالا به چنین چیزی برخوردید؟

۱. این مراحل رو انجام بدید:

- حالت نمایش اینترها رو فعال کنید. (سربرگ هوم)
- وارد قسمت تنظیم خط پانوشت بشید.
- اینتر اضافه رو حذف کنید.

۲. مشکل رو نفهمیدم درست. عکس بفرستید. (prnt.scr)

1. هر کاری کردم، درست نشد. مجبور شدم یه فایل جدید ایجاد کنم.
٢. فعلاً مشکلش برطرف شده. اگر دیدم این‌جور شد، همین جا عکسش رو می‌فرستم.