دورهٔ صفحه‌آرایی در وُرد ما را به صفحه‌آرای حرفه‌ای تبدیل می‌کند تا کتاب‌هایی چشم‌نوازتر و خواندنی‌تر آماده کنیم. بیایید با دقت و سرعت و کیفیت بیشتر صفحه‌آرایی کنیم.

دیدگاه‌ها

برای ثبت نظر لطفاً وارد حساب کاربری‌تان شوید.
سلام استاد. ۱. لطفاً بفرمایید معنای «ترام»‌ فقط همان پس‌زمینۀ تیره است یا اینکه معنی‌های دیگه‌ای هم دارد؟
۲. در صفحه‌آرایی با ورد تا چه حدی نیازه که با مبانی هنرهای تجسمی آشنا باشیم؟ خیلی ممنون.

سلام‌ها به شما. منظور از ترام (Halftone) نقاط ریزی است که در چاپ افست روی کاغذ ایجاد می‌شود و از کنار هم قرار گرفتن این نقطه‌های ریز، یک شکل یا زمینۀ تیره ایجاد می‌شود. در کارهای گرافیکی، ترام برای اشاره به زمینۀ کار استفاده می‌شود؛ اما معنای تخصصی‌اش در چاپ، دقیق‌تر از این است. در چاپ افست چهاررنگ، تمام تصاویر و اشکال رنگی با استفاده از نقاط ریزی از چهار رنگ ایجاد می‌شوند. یک کتاب چاپ افست (نه دیجیتال) رنگی بردارید و یکی از تصاویر رنگی‌اش را با ذره‌بین نگاه کنید. پر است از نقاطی ریز و رنگی که با کنار هم قرار گرفتن، یک شکل ایجاد کرده‌اند. در چاپ، ترام انواع مختلف دارد. همچنین زاویۀ قرارگیری این نقاط ریز و شکل آن‌ها هم متفاوت است و مهم. این مبحث جزو مباحث تخصصی لیتوگرافی است و در وبگاهی تخصصی چاپ می‌توانید درباره‌اش آموزش ببینید.

Responsive image
تصویر نمونۀ ساختن یک رنگ با ترام چند رنگ

Responsive image
۲. مطمئناً هرچه بیشتر بدانید و اطلاعات جانبی بیشتری داشته باشید، کار خلاقانه‌تری ارائه خواهید داد. اما در همان حد که در این دوره دربارۀ مبانی هنری می‌گوییم، کارتان را راه می‌اندازد. باید بتوانید گرید خوبی طراحی کنید، نقاط طلایی را شناسایی کنید، عناصر بصری در جای خوبی بنشانید و... .