در این درس با ابزار Mark Index Entry برای ساخت نمایهٔ رایانه‌ای بیشتر آشنا می‌شویم.

دیدگاه‌ها

برای ثبت نظر لطفاً وارد حساب کاربری‌تان شوید.
سلام
اگر متن ما عربی باشد و اعراب داشته باشد اگر بخواهیم یک کلمه را کدگذاری کنیم، ان وقت تشخیص می دهد در ورد؟ مثلا قران در متن نهج البلاغه را مي خواهم جستجو كنم كه اعرابهايي متفاوتی دارد مرفوع و منصوب و مکسور . همه را پیدا می کند یا فقط عین آن کلمه را با همان اعراب را؟
بعد اینکه شماره حروف فونت را چطور پیدا می کنید که متوجه شدید عربی یا فارسی است؟

سلام‌ها به شما.
دربارۀ مارک کردن مدخل‌ها، وُرد به اعراب و همچنین انواع همزه حساس نیست و قرآن با اعراب یا بی‌اعراب و همچنین با آ یا ا یا أ یا... را با یک دستور مدخل می‌کند.

پرسش دومتان را متوجه نشدم متأسفانه. توضیح بیشتری بدهید لطفاً.

Responsive image
نمایهٔ نام‌ها را هم می‌توان به‌طور خودکار ساخت؟ مشکل این‌جاست که باید اول فامیل بیاید، بعد اسم. مثلاً اگر در متن عبدالحسین زرین‌کوب داشته باشیم، باید در نمایه به این صورت بیاید: زرین‌کوب، عبدالحسین. چطور به ورد بگوییم اسم و فامیل را هنگام نمایه‌سازی جابه‌جا کند؟

درود.
وقتی دارید Mark Entry می‌کنید، در قسمت Main entry، نام را به آن صورتی که می‌خواهید در نمایه بیاید، درج کنید. تصویر پیوست را ببینید. محمود دولت‌آبادی را «دولت‌آبادی، محمود» درج کرده‌ام.

Responsive image
درود بر شما.
وقت به‌خیر.
جناب حیدری ثانی، نمایه هم استایل خاصی دارد؟ یا می‌توان آن را استایل‌بندی کرد؟ کدام نوع نمایه را پیشنهاد می‌کنید؟

سلام و ادب.
بله، بهتر است یک استایل برایش بسازید که مثلاً تب‌ها در آن تنظیم شده باشد.

منظورتان از پیشنهاد نمایه، نمایۀ رایانه‌ای یا دستی است؟ آیا توضیحاتم شفاف نبوده؟ بفرمایید کجایش ابهام داشته تا بیشتر توضیح دهم.

سپاس از پاسختان.
چرا توضیح‌هایتان شفاف بوده است. فارغ از توضیح‌هایتان کدام یک از دو نمایۀ رایانه‌ای یا دستی را انتخاب می‌کنید؟ معمولاً می‌گویند نمایه را به‌طور دستی بسازید. نمایه رایانه‌ای خطا دارد. آیا با این گفته موافقید؟

با توجه به اینکه احتمال خطا در نمایۀ خودکار وجود دارد، من نمایۀ دستی را پیشنهاد می‌کنم. مگر اینکه نمایۀ رایانه‌ای را به‌طور دقیق بررسی کنیم. یعنی وقتی داریم مدخل‌ها را مارک می‌کنیم، کل اثر را هم‌زمان یک دور بخوانیم و هرجا خطا یا افتادگی وجود دارد، دستی اصلاح کنیم یا دوباره مارک کنیم.