یک راه جذاب برای تنظیم شعر، استایل‌بندی است: یک استایل برای مصرع‌های فرد و یکی برای مصرع‌های زوج می‌سازیم و روی مصرع‌ها می‌اندازیم و بعد یک دستورکلی و تمام!

دیدگاه‌ها

برای ثبت نظر لطفاً وارد حساب کاربری‌تان شوید.
اگر فقط یک بیت شعر داشتیم، باز هم باید همین کار‌ها را انجام دهیم؟ یا نه. زدن یک تب بین دو مصرع کافیست.

اگر در متن اشعار دیگری هم بوده، بهتر است همان روشی را در تنظیم این تک‌بیت هم به کار ببریم که برای آن اشعار دیگر اجرا کرده‌ایم تا کار یکدست شود.
اگر در این صفحه (و احتیاطاً یکی‌دو صفحۀ قبل و بعدش) شعر دیگری نیست، تب راهکار دم‌دستی و کارراه‌اندازی است. گرچه اگر کسی دقت کند، قطعاً متوجه می‌شود مصرع راست و چپ یک‌ اندازه نیست. خلاصه که این راهکار حرفه‌ای نیست.

عرض سلام و خسته نباشید.
۱. اندازه شعر‌هایی که میان متن تایپ می‌شود، باید کوچتر از متن بدنه باشد؟ اگر بله، چه‌ مقدار؟
۲. فاصله استایل «مصرع راست» با استایل قبلی چند پوینت باید باشد؟ (مثلا در فونت ساحل و قطع رقعی)

سلام و ادب.
۱. اندازۀ فونت را معمولاً همان اندازۀ فونت متن می‌گیریم. از دو طرف هم می‌شود تورفتگی نداد یا تا یک سانتی‌متر تورفتگی داد. این بستگی دارد به طول مصرع‌ها و نیز قطع کتاب.
۲. می‌توان هیچ فاصله‌ای نداد یا ۳ پوینت و نهایتاً تا ۶ پوینت فاصلۀ پاراگراف با قبل برای این استایل گذاشت. اینکه فاصله ندهیم، رایج‌تر است.

سلام استاد. امروزه اکثر مجموعه‌شعرها را به این صورت چاپ می‌کنند. آيا این سبک هم استایل‌بندی خاصی می‌خواهد یا بهتر است به‌صورت دستی جمع شود؟

Responsive image
سلام و ادب.
اگر کتاب صرفاً محتوی شعر است و هیچ متن دیگری در کار نیست، می‌توانید همه را با استایل نرمال تنظیم کنید. وگرنه بهتر است یک استایل مجزا برای شعرها در نظر بگیرید که بعداً بتوانید شعرها را مدیریت کنید.