بهترین روش برای تنظیم شعر، قراردادن آن در جدول است. در این روش، با هفت گام، شعر را ترازشده از دو طرف و با مرز میان مصرع‌ها درمی‌آوریم.

دیدگاه‌ها

برای ثبت نظر لطفاً وارد حساب کاربری‌تان شوید.
سلام.
وقت به‌خیر.
آقای حیدری‌ثانی، تنظیم‌کردن اشعار برای متن‌های اصلیمان است. حالا اگر کتابی ادبی باشد و بالای هر صفحه شعری بیاید، البته با فونت کوچک. همین مراحل را انجام می‌دهیم؟

سلام و ادب. باید روشی را انتخاب کنید که کمترین زحمت را برای شما داشته باشد. معمولاً درج جدول در آن موقعیت که شما مدنظرتان است، کمی دشوار است. پیشنهاد من این است که یک استایل بسازید و آن را از سمت راست تورفتگی بدهید (اگر می‌خواهید شعر در سمت چپ قرار بگیرد). آنگاه برای ترازشدن سمت چپ می‌توانید از Manual Line Break استفاده کنید. در این حالت، حتی می‌شود برای اشعار زمینۀ خاکستری هم بیندازید.

Responsive image
در تصویر بالا، برای اینکه سطر اضافه از بین برود، نشانگر موس را آنجا قرار دهید و اندازۀ فونت را ۱ تنظیم کنیم.

سلام.
در قسمتی از فیلم یک شعر را به‌صورت دستی اصلاح کردید. یعنی اول پارگراف اضافهٔ بین مصرع‌ها را با دستورکلی حذف کردید و بعد خودتان بین مصرع‌ها یک تب گذاشتید.
یک سؤال:
اگر به‌جای اینکه دو تا پاراگراف را بکنید یک پاراگراف، می‌آمدید با دستورکلی دو تا پاراگراف را تبدیل به دو تا تب می‌کردید و بعد دو تا تب را تبدیل به یک تب می‌کردید بهتر نبود؟

سلام و ادب.
فرمایش شما وقتی درست است که برای تمایز ابیات از اینتر اضافه استفاده نشده باشد. اگر مثلاً برای تمایز ابیات از دو اینتر استفاده شده بود و مصرع‌ها را با یک اینتر جدا کرده بود، به‌جای دو اینتر، یک ستاره درج می‌کردم و بعد اینترها را به تب تبدیل می‌کردم و در آخر، ستاره‌ها را به اینتر. مفهوم گفتم؟

بله، منظورتان را فهمیدم.
سؤال من برخاسته از خامی و کم‌تجربگی‌ام بود.

خواهش می‌کنم. اختیار دارید.