در این درس، به سراغ واژه‌ها می‌رویم و تمرین می‌کنیم چطور با ریپلیس تا می‌شود، فاصله‌گذاری و رسم‌الخط آن‌ها را درست کنیم. دربارهٔ خطاهای دستورکلی هم می‌گوییم.

دیدگاه‌ها

برای ثبت نظر لطفاً وارد حساب کاربری‌تان شوید.
یه نکتۀ دیگه ام و ات و اش ضمایر ملکی متصل اند و الف نباید داشته باشن

سلام و ادب.
در «خانه‌ام و خانه‌ات و خانه‌اش» الف میانجی دارند. در دستورکلی پیشنهادی، چیزی به متن اضافه نکرده‌ایم. فقط «ام، ات، اش» جدا از قبل را با قبل نیم‌جدا کردیم.

درسته. ممنون

سلام بر استاد گرامی. برای می چسبیدۀ اول فعل آیا می‌شه ماکرویی درست کرد که یکی‌یکی افعال پرکاربرد رو بهش بدیم و بگیم نیم‌جداش کنه؟

سلام و ادب. بله، فکر خوبی است. ابتدا این افعال را داخل یک فایل آزمایشی جمع کنید. خوب که همۀ مصادیق را گرد آوردید، ضبط ماکرو را شروع کنید و شروع کنید به ریپلیس‌ کردن.

سپاسگزارم

با عرض سلام و ادب. من دوره دستورکلی ویراستاران را قبل از دوره صفحه آرایی گذرانده بودم متوجه شدم که این قسمت از تدریس شما در مورد پنجره Find/Replace خلاصه و چکیده ای از آن دوره است و بیشتر برای آشنایی صفحه آرا با این پنجره. در دوره دستور کلی این مطالب بسیار جزئی تر از اینجا آموزش داده می‌شود و جالب اینکه با تمام اختصاری که شما در این دوره در نظر گرفته‌اید بازهم نکاتی فرمودید که برای من جدید بود!

سلام و ادب. متشکرم بابت بازخوردتان. بله، مباحث شبیه هم است؛ چون به‌هرحال داریم یک ابزار را معرفی می‌کنیم. همان‌طور که فرموده‌اید، سعی کرده‌ام کاربردمحور و اجرایی و عملیاتی نکات را بچینم تا دانش‌پذیر پس‌از این آموزش بتواند به‌صورت عملیاتی دستورها را اجرا کند.

سپاس.
اگر ممکن است راجع‌به «همکردها» بیشتر توضیح دهید. همکردها چی هستند؟ یا اگر فکر می‌کنید با موضوع مرتبط نیست، منبع معرفی کنید.

سلام و ادب.
در زبان فارسی، فعل انواعی دارد:
۱. فعل ساده: فعلی یک تکواژ است یعنی یک کلمه است؛ مثل: رفت، آمد، خورد، برد، نشست، پرید، دید، شنید، دانست، خواست، رهید.
۲. فعل مرکب: فعلی که از یک جزء فعلی و یک جزء غیرفعلی تشکیل شده است. جزء غیرفعلی ممکن است اسم یا صفت باشد. مثلاً «کمک کرد» و «سرعت گرفت» فعل مرکب است. در فعل مرکب، به جزء فعلی، «همکرد» می‌گویند.
۳. عبارت فعلی: از یک فعل و چند کلمۀ دیگر تشکیل می‌شود که و بیش از دو کلمه است و یکی از اجزایش حرف اضافه است؛ مثل: به دست آورد، بر پا کرد، در بر گرفت، به کار رفت.
۴. فعل پیشوند: از یک فعل ساده و یک پیشوند تشکیل می‌شود؛ مثل فراگرفت، فروبرد، بازآمد.

مهربانید.
فقط جسارتاً خودتان هم این همکردها را در پاسخ بنده با فاصله نوشتید نه نیم‌فاصله. نکته‌ای وجود دارد؟

اجزای فعل مرکب و عبارت فعلی جدا نوشته می‌شود. فقط پیشوند در فعل پیشوندی بی‌فاصله نوشته می‌شود.

سلام آقای سعادتی
در حالت مصدری نیم‌جدا هستند

سرکار خانم اشجع، لطفاً نسخۀ جدید دستور خط فارسی را مطالعه بفرمایید. هفت‌هشت ماهی هست که رسماً منتشر شده است.

عالی بود استاد.
تمام نکاتی رو که در اینجا گفتید، به‌صورت تجربی و عملی باهاشون برخورد کردم و متأسفانه زمان زیادی را برای این کار گذاشتم.

آفرین به شما که نگاهی تیزبین دارید. اگر نکته‌ای را تجربه کرده‌اید و در آنچه گفتم نبود، می‌توانید همین جا بنویسید تا تجربه‌تان را با سایر دانش‌پذیران به اشتراک گذاشته باشید.