دیدگاه‌ها

برای ثبت نظر لطفاً وارد حساب کاربری‌تان شوید.
باسلام یک سوال:
آیا صفحه آرا کارهای لیتوگرافی راهم انجام می‌دهد یا دیگر این مرحله به او مرطبت نمی‌شود؟
باتشکر

سلام‌ها به شما.
کارهای لیتوگرافی به‌هیچ‌وجه به عهدۀ صفحه‌آرا نیست. صفحه‌آرا فقط باید اندازۀ پیش‌از برش را با ناشر هماهنگ کند. قطع را هم ناشر می‌دهد. صفحات کار باید جور باشد. این‌ها تعاملاتی است که صفحه‌آرا ازطریق ناشر با چاپخانه یا لیتوگرافی دارد.

درود بر شما.
گفتید، صحافی براساس ته چسب، ته دوخت و سایر گونه های صحافی انجام می‌شود، ای کاش فیلمی از نحوۀ صحافی کردن هر نمونه می‌آوردید. و آیا این تعیین نوع صحافی به نوع کاغذ استفاده شده و قطع کتاب وابسته است یا عوامل دیگری هم بر تعیین صحافی اثرگذار است؟

سلام بر شما. ممنون بابت پیشنهادتان. درسی دربارۀ صحافی آماده خواهیم کرد. نوع صحافی به نوع کاغذ و قطع کتاب و نظر ناشر و بستگی دارد. صحافی از نوع ته‌چسب برای کتاب‌های جلد نرم و صحافی از نوع ته‌دوخت برای کتاب‌های جلد سخت رایج است. صحافی ته‌دوخت گران‌تر است و باعث می‌شود قیمت کتاب مبلغ قابل‌توجهی افزایش یابد.

سلام استاد.
کسی که هم ویراستار باشد و هم صفحه‌آرا، هم به متن نگاه می‌کند و هم برایش زیبایی بصری کتاب مهم است. این را گفتم که بگویم شما از کلمۀ «قابل‌توجه» در جمله‌تان استفاده کردید. استاد، شما دیگر چرا؟

«قابل‌توجه» کلیشه است و کلیشه «غلط» «نمی‌باشد»! کلیشه خلاف فصاحت کلام است. در مواجهه با زبان باید نگاه علمی به زبان داشت.

بله. حق با شماست.