در این درس، وارد یک پروژهٔ صفحه‌آرایی می‌شویم و در ضمن این پروژه، ریزه‌کاری‌های صفحه‌آرایی حرفه‌ای را بررسی می‌کنیم. این درس دربارۀ تنظیم قطع و حاشیهٔ صفحه است.

دیدگاه‌ها

برای ثبت نظر لطفاً وارد حساب کاربری‌تان شوید.
سلام
فیلم این درس و بعدی‌ها برای من پخش نمی‌شه. ممنون می‌شم راهنمایی بفرمایید مشکل چیه.

سلام به شما
احتمالاً اختلال موقت در زیرساخت پخش ویدئوها یا در اینترنت بوده. در حال حاضر مشکلی در پخش ویدئوها نیست. صفحه را رفرش کنید، رفع می‌شود.
اگر بازهم مشکلی بود، لطفاً به پشتیبانی یادِمی پیام بدهید تا بهتر پیگیری و کمک کنیم. آدرس پشتیبانی در بالای همین صفحه هست خدمتتان.

سلام استاد. من همون اندازه‌های شما رو انتخاب کردم ولی برام یه پنجرهٔ پیام باز می‌شه و می‌گه:
This isNot a Valid Measurment
مشکل از چیه؟

سلام و ادب.
دو احتمال می‌دهم:
۱. اعداد را فارسی تایپ می‌کنید. صفحه‌کلیدتان را انگلیسی کنید و دوباره امتحان کنید.
۲. واحد اندازه‌گیری‌تان روی اینچ یا میلی‌متر تنظیم شده و شما به این دقت نمی‌کنی. از Word Option سربرگ Advanced گزینۀ Show measurements in units of واحد اندازه‌گیری را روی سانتی‌متر بگذارید.

ممنون ولی هیچ کدوم نبود. این روزها ورد من خیلی هنگ می‌کرد. گفتم شاید مشکل از اون باشه. همه رو پاک کردم از اول دارم آفیس رو نصب می‌کنم ،😅

سلام.
چرا وقتی از تنظیمات گزینهٔ Mirror Margins را انتخاب می‌کنیم، گزینهٔ Gutter Position غیرفعال می‌شود؟!
ممکن است بفرمایید وقتی صفحات کتاب پشت و رو باشد، جهت عطف کتاب اهمیتی ندارد. خب در این صورت چرا اندازهٔ عطف را هنوز هم می‌شود کمتر یا بیشتر کرد؟!

سلام. در حالت Mirror Margins، به هر حال عطف کتاب در صفحات فرد در سمت راست و در صفحات زوج در سمت چپ خواهد بود؛ چون داریم پشت و روی کاغذ را چاپ می‌کنیم.
اما اندازۀ عطف همچنان به‌اختیار ماست. جهتش را نمی‌توانیم تغییر دهیم و از اختیارمان خارج شده؛ اما اندازه‌اش را می‌شود کم و زیاد کرد.
البته در این صورت، می‌توانید صرفاً Inside را تعریف کنید و مقدار Gutter را صفر بگذارید. چون هر دو در یک موقعیت هستند، نتیجه یکی خواهد شد.

سلام.
فرموده‌اید «قطع رقعی برای کتاب‌های کم‌صفحه‌تر مناسب‌تر است.»
«کم‌صفحه‌تر» یعنی حول و حوش چند صفحه؟ کمتر از ۲۰۰ صفحه؟ کمتر از ۱۰۰ صفحه؟

سلام و ادب.
کتاب‌های تا ۴۰۰ صفحه در قطع رقعی زیاد می‌بینیم؛ اما مثلاً کتاب ۸۰۰صفحه‌ای در این قطع کم است. برای ۱۰۰۰ صفحه، یا کتاب را دو جلد می‌کنند یا از قطع بزرگ‌تر استفاده می‌کنند و هیچ‌کس این قطع را برای این حجم انتخاب نمی‌کند.

منظورم از کم‌صفحه‌تر، ۲۰۰ صفحه نبود؛ حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ صفحه بود.

درود بر شما.
استاد، مناسب‌ترین حاشیه برای قطع وزیری چه حاشیه‌ای است؟

ای کاش حاشیه‌های مناسب برای هر قطع را می‌گفتید؟

سلام‌ها به شما.
برای قطع وزیری، از حداقل ۲٫۵ سانتی‌متر برای حاشیۀ پیش از برش باید در نظر گرفت. ۰٫۵ سانتی‌متر که در برش و صحافی از هر طرف می‌رود و ۲ سانتی‌متر می‌ماند. این کمترین مقدار ممکن است؛ اما بازهم ممکن است در یونیفرم خاصی، اندازۀ کمتر هم به کار گرفته شود. معمولاً هرچه حواشی بیشتر باشد، فضای تنفس بیشتری ایجاد می‌شود و کتاب چشم‌نوازتر می‌شود.
دربارۀ حاشیۀ مناسب برای هر قطع نمی‌توان یک توصیۀ کلی کرد. این حاشیه با توجه به قطع، اندازۀ فونت، فاصلۀ خط، موضوع متن، میزان متن در صفحه و... انتخاب می‌شود.

با سلام فایل پیوست وجود ندارد.

سلام و ادب.
بله، درست می‌گویید. داریم اینجا قرارش می‌دهیم. امیدواریم ظرف امروز و فردا انجام شود.

ممنون لطف می کنید.