دیدگاهها
برای ثبت نظر لطفاً وارد حساب کاربریتان شوید.
محمد کاظمی امین
21-5-1403
سلام استاد، خداقوّت.
ما الآن به مصادیق زبان معیار داریم میپردازیم، که یکیش زبان علمی بود، و یکیش هم زبان ادبی،
ولی در تعریف زبان ادبی، فرمودید زبانی هست که معیار نیست،
حالا چه جوری بین اینها جمع کنیم؟
ما الآن به مصادیق زبان معیار داریم میپردازیم، که یکیش زبان علمی بود، و یکیش هم زبان ادبی،
ولی در تعریف زبان ادبی، فرمودید زبانی هست که معیار نیست،
حالا چه جوری بین اینها جمع کنیم؟
محمدمهدی باقری
2-7-1403
زبان ادبی لزوماً مصداق زبان معیار نیست و حتماً هم از معیار خارج نیست. برخی متنهای ادبی به زبان معیار و معمولاند، از قبیل بیشتر داستانهای نوشتهشده و ترجمهشده و نیز برخی شعرهای زبانساده. برخی متنهای ادبی هم ادبیاند و خارج از معیار، مانند غزل و دکلمه.
پروین خواجهدهی
6-11-1402
ویدئو و تدوین که خوب بود!
نوشتم من سمت مثنوی و شاهنامه و پروین هستم بیشک، اما انگار نظرم ثبت نشد! یکی از نویسندگان تیم محتوای سایت فروش لباس، این مشکل رو داره که ادبی مینویسه و من باید ویرایش کنم و ساده کنم جملات پر پیچ و تاب ادبیشو. فرق این دو رو خوبه که بهش بگم.
نوشتم من سمت مثنوی و شاهنامه و پروین هستم بیشک، اما انگار نظرم ثبت نشد! یکی از نویسندگان تیم محتوای سایت فروش لباس، این مشکل رو داره که ادبی مینویسه و من باید ویرایش کنم و ساده کنم جملات پر پیچ و تاب ادبیشو. فرق این دو رو خوبه که بهش بگم.
محمدمهدی باقری
19-11-1402
متن کسبوکاری باید بفروشد،
نه اینکه زیبا باشد و آفرینِ مخاطب را جویا باشد.
نه اینکه زیبا باشد و آفرینِ مخاطب را جویا باشد.
مائده حاجیاکبری
26-4-1401
کاش ویدیو ها باکیفیت تر بودن. اصلا تدوین جالبی ندارن.
محمدمهدی باقری
18-5-1401
سپاس برای بازخوردتان. همیشه بازخورد مثبت گرفتهایم از تدوین و کیفیت فیلم و صدا. نخستین واکنش منفی را ارج مینهیم و عذرخواهی میکنیم که نهایت حدّ ممکن برای ما همین بود. امید که بتوانیم دوباره ضبط کنیم.
زينب رازينى
24-1-1401
مثال جاده چالوس و اتوبان خیلی قابل تامل بود. در زندگی هم میشه تفاوت بین افراد مختلف رو تو همین مثال دید:
کسی که میخواد از مسیر لذت ببره، سفر به شمال از راه جاده چالوس رو دوست داره و قریحه شاعرانه داره در مقابل کسی که میخواد زودتر به مقصد برسه، راه سرراست اتوبان تهران-رشت رو برای رسیدن به شمال ترجیح میده و انتقال سریع و صریح مطلب براش اولویت داره.
کسی که میخواد از مسیر لذت ببره، سفر به شمال از راه جاده چالوس رو دوست داره و قریحه شاعرانه داره در مقابل کسی که میخواد زودتر به مقصد برسه، راه سرراست اتوبان تهران-رشت رو برای رسیدن به شمال ترجیح میده و انتقال سریع و صریح مطلب براش اولویت داره.
محمدمهدی باقری
31-1-1401
بله. جاده قرار است ما را برساند به جایی. خودش موضوعیت ندارد.
گاهی خودِ جاده مهم میشود و باید ایستاد و از آن لذت برد.
گاهی خودِ جاده مهم میشود و باید ایستاد و از آن لذت برد.
مبینا علیحسینی
10-6-1400
سلام و عرض ادب
اینکه مثلاً در نوشتن مرز مشخصی وجود داشته باشه رو متوجه نمیشم. کارهای تحقیقی بسیاری وجود دارند که با ذوق ادبی نوشته شدهاند و انگار مرزی نبوده و کار هم موفق بوده. مثل کارهای تحقیقی که در حوزهٔ ادبیات چاپ میشوند (مثلاً در مجلهٔ فرهنگی بخارا). اینکه با کلام ادبی کار تحقیقی مثلاً در حوزهٔ ادبیات انجام بشود، چه مشکلی داره؟ خب مگر این خودش یک حسن نیست و وجه تمایز مثلاً متنی از شفیعی کدکنی با فردی که این ذوق ادبی رو نداشته نیست؟
اینکه مثلاً در نوشتن مرز مشخصی وجود داشته باشه رو متوجه نمیشم. کارهای تحقیقی بسیاری وجود دارند که با ذوق ادبی نوشته شدهاند و انگار مرزی نبوده و کار هم موفق بوده. مثل کارهای تحقیقی که در حوزهٔ ادبیات چاپ میشوند (مثلاً در مجلهٔ فرهنگی بخارا). اینکه با کلام ادبی کار تحقیقی مثلاً در حوزهٔ ادبیات انجام بشود، چه مشکلی داره؟ خب مگر این خودش یک حسن نیست و وجه تمایز مثلاً متنی از شفیعی کدکنی با فردی که این ذوق ادبی رو نداشته نیست؟
محمدمهدی باقری
14-6-1400
حرفتان متین است و درست. ما دو سرِ طیف را گفتیم تا این تمایز مشخص شود. دوست داریم در ذهن جدا بشود و باشد این دو وادی. میشود هر دو وادی را تلفیق کرد؛ اما فقط در نوشتههای ادبی و ذوقی و عاطفی.