دیدگاه‌ها

برای ثبت نظر لطفاً وارد حساب کاربری‌تان شوید.
سلام و ادب
آیا ویراستار همچنین گزینه‌ای دارد که بگوید این کژتابی خیلی مهم نیست پس دست به متن نزنم؟ مثلا در اتاق بزرگ یک عبارت باشد از توصیف یک صفحه‌ای میان یک داستان که خیلی هم تعیین‌کننده نباشد، همچنان باید به آن حساس بود و اصلاح کرد؟

سلام خسته نباشید
مفهوم کژتابی یک کم برای من پیچیده است، یه سوال:
چرا مفهوم کژتابی برای کسب و کار باید مهم باشه؟
الان چون قبلا هتل لاله بوده، «صابون هتل لاله» دچار کژتابی شده و گفتیم عبارت «صابون هتل داروگر» کژتابی نداره.
اگر طی چند سال آینده یک فروشگاه معروف با نام داروگر شناخته شه، اون وقت این عبارت دچار کژتابی می‌شه. الان کسب و کار باید برای تعیین نام برند خودش به این موضوع کژتابی دقت کنه؟

(منظورم این هست که یک عبارت ممکن است در حال حاضر دچار کژتابی نشه اما در آینده خواه‌نا‌خواه تحت تاثیر قرار بگیره؛ برای این عبارت‌ها باید چه کاری انجام داد؟)
البته می‌دونم ویراستار زمان خواندن متن متوجه این موضوع می‌شه ولی دوست دارم بدونم این موضوع چقدر برای کسب‌و‌کار مهم است؟

کژتابی مراتب دارد: از دومعناییِ رقیق و بی‌اهمیت حساب کنید تا حدی که حتی آبروی سازمان یا حتی کشوری را ببرد. نمونه‌اش پنیر Kiri است. توضیح ویکی‌پدیا می‌گوید:
«کیری (به انگلیسی: Kiri) یک برند بین‌المللی پنیر محصول گروه بل است که در ایران با نام کیبی به فروش می‌رسد. این پنیر در گذشته با همان نام کیری در بازارهای ایران وجود داشت، و شباهت این نام با عضو تناسلی مردانه در زبان فارسی و معنای آن مدت‌ها در ایران مورد نکوهش قرار می‌گرفت. این پنیر نخستین بار در سال ۱۹۶۶ در سابله (فرانسه) تهیه شد و هم‌اکنون سالانه به تعداد ۱٫۵ میلیارد در سراسر جهان فروش دارد.»
ـــــــــــ
اگر کژتابیِ عبارتی جدی بود، باید رفعش کرد تا در انتقال معنا خللی وارد نیاید و مخاطب گیج نشود یا اینکه ماجرا به تمسخرکردنِ این و آن نینجامد. اگر هم در آینده کژتابی ایجاد شد، باید دید که شهرت آن برند آیا بیشتر از کژتابیِ رخ‌داده است یا نه. اگر نبود، آن سازمان باید تصمیم بگیرد که نامش را تغییر بدهد یا نه. اینجاهاست که روابط‌عمومیِ سازمان باید وارد شود و ماجرا را حل کند.